Stress

Stress en overprikkeling horen bij het dagelijks leven van een autist. Mijn doelen voor de komende tijd op dit vlak zijn het eerder herkennen van stress en overprikkeling. En daar dan iets mee doen, zodat mijn gevoelsemmer niet continue overloopt.

Nu kom ik thuis en blijf ik de hele avond op de bank hangen om bij te komen van de prikkels van de dag. Hierdoor kom ik ’s avonds tot niets meer. Niet alleen de niet leuke dingen (ook wel bekend als “huishouden”) blijven liggen, maar ook de dingen waar ik misschien wel energie uit zou kunnen halen.

Om te ontspannen heb ik in het verleden Mindfulness (aan de hand van de oefeningen van Annelies Spek) geprobeerd. Helaas haalde dat zoveel naar boven dat het eerder averechts werkte voor mij. Misschien dat als ik stappen weet te maken op het gebied van het herkennen van gevoelens en daar mee omgaan dat ik hier meer mee kan in de toekomst. Andere zaken die ik nog eens wil proberen op dit vlak zijn Yoga of Haptonomie. Dit laatste heb ik nu een paar keer gedaan, het lijkt wat op te leveren, al blijft het moeilijk om iets te voelen.

Een mooie definitie van “ergens energie door krijgen” kwam laatst in een discussie in een groep voorbij: “als je ergens voldoening uit haalt dan voelt dat als er energie van krijgen”. Dat past ook wel bij mijn persoonlijke gevoel dat bewegen (bijvoorbeeld wandelen) geen energie oplevert, maar alleen maar energie kost. Want, op slechte dagen vooral, is elke stap vergezeld van de gedacht “niet leuk”. Voor algemene gezondheid is het wel verstandig om geregeld te bewegen, daar geloof ik zeker wel in. Maar wat voor mij passend is heb ik nog niet gevonden.

Links